Dag #24

10 augustus 2016 - Nagoya, Japan

Tijd om Iga alweer te verlaten. Tenminste, het hotel. We laten onze backpacks achter bij de receptie en beginnen de dag zoals zo veel dagen deze vakantie = bij de supermarkt om water en iets van ontbijt te halen (yoghurtjes). Vanaf de supermarkt lopen wij richting het park waar het kasteel en het ninja museum zijn te vinden.

Het kasteel lopen wij enkel langs. Het is zeker niet het meeste imposante kasteel, maar het is vooral ook niet onze reden voor een bezoekje aan Iga. Het ninja museum echter wel. Iga is namelijk een gebied waar één van de meest bekende, en beruchte, ninja scholen heeft gezeten. Het museum bestaat uit een ninja huis (met ondergronds een exhibitie), een klein museum gebouw met een exhibitie en een ruimte waar voorstellingen gegeven worden.

We beginnen in het ninja huis waar we een toer krijgen door het huis. Alles is helaas in het Japans, maar overal staan gelukkig Engelse beschrijvingen. Een deel van de toer blijft toch in het Japans uiteraard, maar over het algemeen kom je daar vrij goed doorheen (handgebaren doen een hoop). Ook toont de gids alles wat hij verteld. Het ninja huis is namelijk van buitenaf een normaal huis, maar binnenin zijn overal geheime doorgangen en ruimtes te vinden. Zo kan men door een draaiwand direct verdwijnen (men is getraind om in een oogwenk er door heen te stappen en de wand precies weer recht dicht te hebben). Best gaaf om te zien. Ook is er bijvoorbeeld een plank die, wanneer men op de juiste plek drukt, open zwaait zodat de ninja direct zijn zwaard kan pakken en gebruiken. Uiteraard voor noodgevallen. Ninja's zullen eerder verdwijnen via ontsnappingstunnels. Grappig genoeg zaten in de toer groep achter ons een hele stel Fransozen (zo'n 20) die allemaal in ninja outfits verkleed de rondleiding kregen. Blijkbaar hebben die een georganiseerde toer....

Na de toer lopen wij de twee exhibitie ruimtes door om ons vervolgens bij de rij wachtenden aan te sluiten. De wachtenden voor de ninja show wel te verstaan. Deze zou namelijk over een 20 minuten beginnen voor een kleine meerprijs. Helaas mogen er geen foto's gemaakt worden tijdens de show dus we hebben niks om te tonen. Neem maar gewoon van ons aan dat hij zeker de moeite waard is. Tijdens de show worden de wapens en attributen getoond die gebruikt werden door de ninja's. En dat in nep gevechten die veelal serieus maar met een hilarische twist worden uitgevoerd (de muziek werkt in dat geval ook goed mee). Het geheel is in ieder geval zeker een aanrader voor als men in de buurt is van Iga.

Terug naar het hotel en onze backpacks. We lopen door naar het dichtstbijzijnde station om daar vervolgens een half uur te moeten wachten. In die tijd zijn wij de trein langs komen de andere richting op. Blijkbaar heeft deze route ook maar 1 spoor, want dezelfde kar komt weer vanaf de andere kant om ons op te halen. Eenmaal op Iga-Ueno reizen wij naar Nagoya met een overstap op Kameyama. Deze trip is net als de trip richting Iga = middenin de bergen. Om ons heen is dan ook een hoop te zien van het Japanse natuurschoon. Op Kameyama worden wij weer herinnerd aan het feit dat sommige oudere Japanse mensen toch redelijk goed Engels spreken (al moest deze beste man af en toe lang zoeken naar woorden en sprak hij heel langzaam. Volkomen begrijpelijk uiteraard) en graag een praatje maken met mensen die interesse tonen in hun land.

Eenmaal in Nagoya is het nog een korte rit met de metro naar ons hotel. Helaas is dit het enige hotel deze reis waar wij slechts de beschikking hebben over één tweepersoons bed i.p.v. de gebruikelijke twee eenpersoonsbedden. Enfin, één van ons zal twee nachten op de grond slapen (Maik wil namelijk niet het bed delen). Nadat we onze spullen hebben geloodst lopen we richting de Osu shopping arcade dat op zo'n 20 minuten loop afstand zit van het hotel. Gezien de tijd (rond half 7) zijn een aantal zaakjes al gesloten, maar desondanks lopen wij rond kijkende naar wat nog wel open is. Hier vinden wij uiteindelijk ook ons avondeten = een grote kom rijst met wat groenten en biefstuk er boven op. Prima te eten en voor een prima prijs. Nadat de buikjes weer gevuld zijn lopen wij nog een rondje, waarbij wij uiteraard even moeten stoppen bij de Super Kids Land winkel (al zagen wij eigenlijk alleen maar volwassen mannen rondlopen die keken naar modelbouw items), alvorens wij weer terug lopen richting het hotel. Morgen weer een dag...