Dag #25

11 augustus 2016 - Nagoya, Japan

We beginnen de dag iets anders dan voorheen. Maik heeft de afgelopen paar dagen al last van een ontstoken keel, ontstoken oor en opgezwollen lymfeklieren. In de ochtend twijfelen we al of het niet verstandig is om even langs het ziekenhuis te gaan. Volgens Maik is het uiteindelijk toch niet nodig, dus we beginnen de dag met een gebruikelijk ontbijt bij de supermarkt aangezien de bakker dicht was (erg vaag). Vanaf daar lopen we door richting het Science Museum van Nagoya.

Dit Science Museum bevat een van 's werelds grootste planetariums, een van de redenen dat we dit museum bezoeken. De rij is al behoorlijk groot, dus we (lees: ik) sluiten gelijk aan. Omdat de planetarium voorstellingen maar een paar keer per dag worden gegeven moeten wij uiteindelijk kiezen voor die om 15:20, puur omdat alle voorgaande al vol zijn. Nadat we de kaartjes hebben lopen wij dan ook eerst nog even het parkje in waar het museum aan grenst om daar een uurtje de tijd te doden.

Eenmaal het museum in wordt toch al snel duidelijk dat de doelgroep vooral ook kinderen zijn. Zo zijn alle exhibities wel voorzien van interactieve elementen (en worden wij continu onder de voet gelopen door legio kinderen). Ook is het jammer dat alles in het Japans staat, behalve de titels van de exhibities. Desondanks is het erg vermakelijk om alles langs te lopen en zelf mee aan de slag te gaan. Het merendeel spreekt voor zich, zoals de 9 meter hoge tornado die met een druk op de knop wordt gecreëerd. De voorstelling van het planetarium daarentegen valt ontzettend tegen. Het zou gaan over Mars maar hier wordt enkel even kort iets over verteld (hoe Mars beweegt de komende 2,5 jaar). Ook deze voorstelling is uiteraard enkel in het Japans, maar op zich is prima te volgen wat wordt bedoeld. Het is wel gaaf om de sterrenhemel op deze manier te zien, maar al het andere valt eigenlijk vies tegen. Helaas.

Eenmaal uit het museum lopen wij terug naar het hotel. Maik is ondertussen van mening dat een bezoek bij het ziekenhuis toch eigenlijk niet te voorkomen is. We informeren bij onze hulplijn (moeders) wat die hiervan vind en vragen het na bij de receptie van het hotel waar het dichtstbijzijnde hotel is. Helaas is het vandaag een nationale feestdag in Japan, dus de ziekenhuizen zijn niet beschikbaar. Dan maar morgen ochtend. We lopen dan maar de stad in richting een Yakiniku zaakje dat ik vond op internet. Wederom een tentje met Engels menu en met een all-you-can-eat optie. Het eten was erg goed dus we hebben ons buikje weer flink vol zitten eten (en drinken met de all-you-can-drink optie). Vanuit het restaurant zijn we nog wat winkeltjes in gelopen alvorens we weer terug liepen naar het hotel. Morgenochtend maar gelijk door naar het ziekenhuis na het uitchecken....