Dag #6

23 juli 2016 - Kamakura, Japan

Tijd om gedag te zeggen tegen Tokyo, voor nu tenminste. Na uit te checken in het hotel beginnen we onze reis naar Kamakura. Eerste stop = Tokyo Station. Met ontbijt nog te goed komen wij het station binnen. Zelfs rond 10:30 is het station bomvol. Hetzelfde geldt voor alle eet tentjes die wij kunnen zien. Na een tijdje tevergeefs zoeken lopen wij uiteindelijk door naar ons perron. Onderweg lopen wij alsnog langs een kleine bakkerij waar het vrij rustig is en scoren gelijk wat broodjes. Eenmaal bij het perron lijkt het toch wat lastig aangegeven allemaal. We moesten zo'n tien minuten wachten waarbij het onduidelijk was of wij voor de volgende trein nu moesten reserveren of niet. In Japan kent men namelijk Gereserveerde stoelen en Niet-gereserveerde stoelen. Soms is echter een hele wagon of een hele trein zelfs enkel voor mensen met tickets voor Gereserveerde stoelen. Al snel blijkt echter dat deze trein geen gereserveerde stoelen bevat. Gelukkig maar. Wel is er vrij weinig ruimte. De wagon waar wij in zaten heeft eenzelfde opstelling als in de metro = bankjes tegen de zijkant en veel ruimte voor mensen om te staan. Dan maar met de backpacks tussen de benen voor het komende uur... Tijdens het reizen met de trein wordt maar weer eens duidelijk hoe druk bevolkt Japan is. De reis duurde een klein uur, maar los van wat delen groen hier en daar tussen de gebouwen of langs rivieren is er overal bebouwing. Nergens echte grasvelden of bossen in deze gebieden.

Eenmaal in Kamakura aangekomen wandelen wij direct richting ons hotel. Het is even zoeken, vooral omdat het met een klein bordje wordt aangegeven en het hotel een oud Japans huis is dat je via een tuin moet bereiken. Bij binnenkomst maakte ik al gelijk de eerste fout. Ik zette een stap op het houten binnenwerk aan het einde van de zeer kleine hal, het deel wat niet met de schoenen mag worden betreden. Enkel met slippers mag men hier komen. Whoops. Buitenlanders wordt gelukkig veel vergeven.

Nadat wij onze backpacks hebben afgegeven aan de eigenaresse (we waren te vroeg om in te kunnen checken) beginnen wij met een wandeling door de winkelstraat vlak bij ons hotel. Al snel bereiken wij het eind van het pad en komen wij aan bij het Tsurugaoka Hachimangu, een tempel en altaar omringd door een park met daarin meerdere andere altaren en beekjes. Alles in traditionele stijl en kleuren. Deze tempel stond toevallig op onze lijst, dus besluiten we om deze gelijk te bezoeken.

Tijdens het wandelen door het park komen wij bij een beekje aan wat wel heel interessant is. Er zitten hier namelijk gigantisch veel duiven en karpers die allemaal gevoerd mogen worden. De duiven hier blijken ontzettend tam. Als je iets van eten hebt wat je kwijt wil raken dan komen ze letterlijk op je schouders, armen en hoofd landen om een graantje mee te pikken (je had daar ook vending machines waar je eten uit kon halen blijkbaar). Wij hadden nog een half broodje over van het ontbijt, dus die konden wij nog even goed gebruiken. Goed materiaal voor leuke foto's en video's (waaronder ook selfies). Aan het einde komen wij er ook achter dat er schildpadden in het beekje zitten. Met een groepje van zo'n acht exemplaren komen ze het water uit en worden letterlijk gevoerd.

Na ons bezoek aan de tempel en omgeving volgen wij de hoofdweg naar het zuiden, richting het strand. Wat heel erg opvalt is dat Kamakura oude delen bevat, maar de stad zelf heeft ook zeker wel moderne trekjes. Een gave mix om te zien. Na een wandeling langs het strand gaan wij weer terug richting het hotel.

Nadat wij wat spulletjes hadden uitgepakt begon het maagje te knorren. We hadden een conveyer-belt sushi tent gezien, dus dat is onze eerste stop. De prijzen leken echter wat aan de hoge kant, dus we besloten om in Kyoto of Osaka, in ieder geval van te voren, te gaan zoeken naar goede tentjes voor niet al te veel geld. Na wat zoeken belandden wij in een tentje waar iedereen een eigen 'booth' (kraam) heeft en elke kraam een knopje bevat om de aandacht te trekken van de bedienden. Een leuk systeem, al valt het eten wat tegen en is de bediening wat chaotisch (ook was er geen menu in het Engels, helaas). Ach, dat kan gebeuren. Terug naar het hotel voor de volgende dag.

1. Hans vd Hoeven:
    24 juli 2016
    Hoi mannen,
    Interessante plek, Kamakura. Er staat daar een Buddha (bronzen) beeld van 13m hoog en heeft vele tempels. Bij welke tempel waren jullie die eerste dag aldaar?
    Mooi een telkens weer nieuwe uitdagingen aan te gaan, zo damen! De trein is telkens weer verrassend en op zoek naar eten..
    Hoe bevallen de bedden?
    Liefs
    Marie
  2. Alex van der Hoeven:
    24 juli 2016
    De tempel waar wij in gingen was de Tsurugaoka Hachiman-gū tempel. Vandaag hebben wij het Buddha beeld en nog een andere tempel bezocht, maar daar lees je zo meteen meer over :)