Dag #7

24 juli 2016 - Kamakura, Japan

Dag 7? Ja, dag 7 al. Dat gaat hard. Voordat de wekker gaat worden we al wakker door de hitte. Eerst maar even de airco iets hoger om daarna nog een uurtje of twee aan slaap te pakken.

Ik had dit gisteren nog niet vermeld, maar onze kamer is klein. Zeg maar, zo'n zes á zeven vierkante meter. Onze kamer bevat een stapelbed, een klein beetje ruimte om het bed heen en een tatami mat gedeelte waar een klein tafeltje op staat en twee kussentjes liggen. Gelukkig wel een airco. Elke kamer hier heeft zijn eigen airco voorziening. De badkamers en toiletten zijn dus gedeeld met de rest van het huis, inclusief een kleine gezamenlijke woonruimte. Het heeft zo zijn charme.

We beginnen onze dag met een stevige wandeling naar de Daibutsu van Kamakura, ook wel het Grote Bronze standbeeld van Buddha. Onderweg halen wij wat broodjes bij een lokale bakkerij en wat drinken uit de machine. Voor hen die dit nog niet wisten = drinken is in Japan vrijwel overal verkrijgbaar in de vorm van vending machines. En het is altijd koud, wel zo lekker.

De Daibatsu is een indrukwekkend standbeeld van meer dan 13 meter hoog. Met daaromheen nog andere beelden en altaars is er genoeg te zien. Ook kan je de Daibatsu in, deze is namelijk hol van binnen (wat wij ook hebben gedaan uiteraard). Ik kan meer vertellen, maar de foto's straks spreken voor zich. Na ons bezoek bij de Daibatsu gaan wij naar de volgende tempel op onze lijst = de Hasedera tempel. Dit is een tempel bovenop de helling van de berg, omringd door andere objecten gerelateerd aan het buddisme. Ook hier kan ik meer over vertellen, maar de foto's vertellen straks veel meer. Ik moet wel eerlijk vermelden dat wij tot nu toe elke keer proberen om wat andere drankjes en etenswaar te pakken, of zo veel mogelijk uit te proberen. Het drankje wat ik hier uit de machine haalde smaakte letterlijk naar vloeibaar brood, maar dan niet het goede soort. Het moest even gezegd worden...

Na ons tempelbezoek vervolgen wij onze weg terug naar de winkelstraatjes in het hart van Kamakura, dit keer langs een andere route. Je ziet hier goed hoe anders het land is, zoals de architectuur wat soms modern is en soms authentiek maar ook de vending machines die overal staan, de kleine altaren die verstopt zijn in steegjes en alle elektra bekabeling dat overal over de huizen en de straten loopt.

Nadat wij een paar scrollen hebben gekocht, die wij gisteren al hadden gespot, keren wij kort terug naar ons hotel om even de voeten rust te geven. Kort daarna vervolgen wij onze weg naar de tempels in het noorden. Tegen de tijd dat wij daar aankomen is het echter alweer zes uur. Blijkbaar gaan de tempels rond die tijd dicht. Helaas, maar de tempelbezoeken zitten erop voor vandaag. Nadat wij bij de KFC in het centrum wat hebben gegeten (soms moet dat kunnen) en wij de voorraad iets hebben bijgevuld in een supermarktje keren wij terug naar ons hotel voor de volgende dag.

1. Joke aka Joyce Caldwell:
    26 juli 2016
    Alex, I am enjoying your travel log very much, you have definite style and I am glad to go along on this trip reading it. I also admire the way the two of you will try the new experiences and foods but understand that every once and a while a familiar Wopper or KFC is needed. After all, my husband and I traveled with our teenaged daughter in Europe and she needed a regular infusion of McD at that time.