Dag #11

28 juli 2016 - Kyoto, Japan

De dag begint weer zonnig. De weersverwachting is vrij gelijk aan die van gisteren = 35 graden max met een mix van zon en bewolking. Met dunne kleding, zonnebrand en zonnebrillen bewapend trekken wij er weer op uit, dit keer zonder fietsen. Met een ontbijt van een banaan wandelen wij richting het station.

De eerste stop van de dag is Kiyomizudera Tempel, een tempel uit 780 dat is gebouwd op de helling van de berg ten oosten van Kyoto. Na wat zoekwerk op Kyoto station (we moesten in totaal twee keer overstappen) en een stukje lopen komen wij aan bij een van de winkelstraatjes die naar de tempel leid. Hier is goed te zien dat de tempel een echte toeristische trekpleister is. Het aantal buitenlanders om ons heen is weer vrij groot en de winkeltjes met souvenirs zijn overal te vinden. Het is goed te merken dat dit oostelijke deel van Kyoto het 'traditionele' deel is. Er zijn vrijwel geen moderne gebouwen te bekennen en het aantal mensen met traditionele kledij aan, al zijn er vrij veel toeristen, is niet geheel onverwacht best hoog.

De tempel zelf was een fraai bouwwerk met verschillende kleinere altaren er om heen en meerdere pagoda's. De locatie van de tempel was ook erg geschikt omdat het vanaf meerdere plekken een geweldig uitzicht gaf over de stad Kyoto. De foto's zullen straks meer kunnen vertellen.

Nadat wij de tempels en altaren hebben gezien gaan wij via een andere winkelstraat terug. Je merkt al snel dat de winkeltjes toch wel erg interessant zijn. We hoppen van de ene naar de andere winkel om de waaiers, wand scrollen, thee sets en andere zaken te bestuderen. Vooral het aanbod van waaiers is enorm. Sommige waaiers zijn te kopen voor een kleine 1000 yen (voor het gemak = ~10 euro), maar anderen kunnen oplopen tot het tienvoudige of nog meer. Wel erg gaaf om te zien.

We lopen weer terug naar het station om een paar haltes vervolgens weer uit te stappen. Tijd voor nummer twee op de lijst voor vandaag = de Fushimi Inari Shrine. Deze shrine is gericht aan Inari, de god van o.a. de rijst. De hoofdattractie (voor ons) is echter het pad met duizenden torii poorten. dat achter de tempel omhoog loopt richting de top van de berg. Erg gaaf om te zien.

Nadat we alles in ons op hadden genomen lopen we terug naar het station, terug naar Nijo station waar we waren opgestapt. We wisten namelijk al waar we gingen eten vandaag = Mos Burger. Een Japanse hamburger keten. Prima burgers, al zijn ze niet heel groot (volgens Europese maatstaf). Klein genoeg in ieder geval dat Maik er twee neemt. En twee Melon Soda uiteraard, Maik zijn nieuwe favoriete drankje hier. Tijd om terug te gaan naar het hotel om op te laden voor morgen.