Dag #14

31 juli 2016 - Osaka, Japan

Wederom een langzame opstart vandaag. Misschien heeft het ook wel te maken met het weer. Alweer een broeierige 35 graden (al voelt het als 40 in de zon). Eerst maar eens langs de supermarkt op de hoek om wat water en bananen te halen (net als de de afgelopen paar dagen halen we vandaag weer twee keer een 2 liter fles water, naast losse flesjes tussendoor). Met proviand geregeld lopen we richting het oosten waar een paar straten verder het Osaka kasteel te vinden is.

We lopen op ons gemak over het terrein van het kasteel wat al snel veel groter blijkt dan Nijo castle in Kyoto. Met gigantische muren en velen 'turrets' (torens die gebruikt worden om vanuit de belegeraars te beschieten) is duidelijk dat dit kasteel gemaakt is als fort. In het kasteel zelf, wat een reconstructie is nadat het kasteel was afgebrand en nu gebruikt wordt als museum, is van alles te zien over de geschiedenis van het kasteel. Zo wordt duidelijk dat een van de laatste gevechten voordat het Shogunaat is gevormd hier heeft plaats gevonden wat concludeerde in een gigantische veldslag.

Na een korte tussenstop bij een supermarkt voor een late lunch vervolgen wij onze route rond het kasteel. Geluk bij een ongeluk stoppen we net bij een groot toiletgebouw als het behoorlijk begint te gieten. Ja, we zijn Hollanders. Maar dit buitje is net even iets te heftig om door te lopen. Zodra het weer wat opklaart vervolgen we onze route om het kasteel heen om uiteindelijk weer terug te lopen richting het hotel. Zoals misschien al duidelijk is was vandaag een rustig dagje. Mag ook wel met die hitte....

Eenmaal in het hotel zien wij dat de handdoeken e.d. niet zijn verschoond. Gisteren had de persoon van de receptie al zoiets gezegd, maar het informatie boekje in de kamer had het enkel over beddengoed. Enfin, even langs de receptie dan maar. Blijkt dat je gewoon je vuile handdoeken moet afleveren bij de receptie om vervolgens weer een schone set ontvangt. Beetje vreemd, maar goed. Na een blokje rond te lopen op zoek naar een restaurant eindigen wij in een klein restaurantje op de eerste verdieping waar men een grillplaat heeft om zelf ingrediënten op te bereiden. Een concept dat we al eens eerder hebben gezien, maar dit tentje is veel kleiner en...tja....huiselijker. De eetruimte is opgebouwd als woonruimte en de keuken is in te zien vanachter een bar. We bestellen een grote plaat met vlees, een kom rijst voor Maik en een Koreaanse rijstepap voor mijn persoontje. Naderhand waren wij het allebei eens = dit is het beste avondeten tot nu toe. Het vlees was kwalitatief geweldig en de rijstepap was verrukkelijk. De Okonomiyaki in Kyoto staat op een solide tweede plaats, maar vandaag toch echt iets beter. Tijd om in het hotel uit te buiken (na een korte supermarkt run voor wat snacks en drinken)....