Dag #23

9 augustus 2016 - Iga, Japan

Gisteravond werd het drukker op onze dormitory. Waar het eerst leeg was moesten wij de ruimte nu delen met vijf anderen. Gelukkig zat er niemand bij die snurkte of wat dan ook, dus gelukkig hebben wij weinig last van de anderen. Wel was het zo dat iemand continu de airco uit zette, wat wij vervolgens weer aan zette. Enfin, de bedden blijven hard, het kussen blijft erg klein en het blijft 's ochtends warm. Dus echt goed slapen doen wij alsnog niet. Gelukkig was dit de laatste nacht hier. We pakken onze spullen in en vervolgen onze reis. Bestemming = Iga.

Eerst lopen we nog even met volle bepakking de lokale book store in. Deze book store bevat uiteraard boeken, maar beneden vind je ook kleding en boven elektronica en andere spullen. Onder die andere spullen valt hetgeen wat Maik wil halen = een drietal kleine beeldjes van anime figuren (voor de kenners, van One Piece). Met de beeldjes in de pocket pakken we de tram terug naar het treinstation.

Op het treinstation lopen we langs bij de Ticket office. Vanaf hier moeten wij namelijk met de Shinkansen, dus dan kunnen wij het beste gelijk stoelen reserveren. Helaas was er letterlijk nog maar 1 stoel te reserveren, dus dat passen wij. Dan maar in de Non-Reserved coupe. Na wat tactisch in de rij te gaan staan lukt het ons gelukkig nog om beide een plekje te vinden, al zitten we dan niet naast elkaar. Geluk hebben wij zeker, want daarna heb ik zeker nog 4 groepen van mensen gezien die geen stoel hadden en dus op de hal moesten staan. En dat op een dinsdag om 11:53.

Met de Shinkansen reizen wij uiteindelijk tot aan Shin-Osaka. Vanaf daar is het een korte treinrit tot Osaka station. Hier moeten wij wederom overstappen op de trein richting Kamo station. Vanaf Kamo station pakken wij vervolgens een soort van tram dat als trein wordt gebruikt tot aan Iga-Ueno station. Je merkt hier heel goed dat je de grote steden uit bent. Van Osaka tot Kamo verminderd de densiteit van de gebouwen al, maar zeker van Kamo tot Iga merk je heel goed dat je midden tussen de bergen in zit en dat er veelal niet meer dan dorpjes te vinden zijn. Niet eerder deze reis zagen wij zoveel groene schoonheid als tijdens deze treinreis.

Vanuit Iga-Ueno is het nog een vijf minuten met een kleine trein (wederom net een soort tram) tot aan Nishiote station, onze eindbestemming. Met een paar minuten lopen bereiken we ons hotel. Maik merkt op dat het hier ook anders ruikt. Het is allemaal veel meer 'rural'. Dat is ook goed te merken aan de gebouwen. 99% is traditioneel en laagbouw. Eenmaal in het hotel komen wij er achter dat ons kamers toch iets anders zijn dan gedacht. We hadden namelijk twee aparte kamers gereserveerd omdat de kamers slechts 1 bed zouden bevatten. Eenmaal in de kamers aangekomen komen wij er echter achter dat de kamers 2 losse bedden bevatten. Weinig meer aan te doen nu, maar het was fijn als we dit eerder hadden geweten...

Na een douche te hebben genomen lopen we de stad in richting een Yakiniku tentje dat we vinden op google maps. Al snel vinden wij echter een ramen tentje daar vlak naast waar onze voorkeur toch naar uit gaat. Dit ramen tentje is iets anders dan de anderen. Het is namelijk veel stijlvoller qua inrichting en er draait rustige muziek. De ramen was gelukkig prima, en dat is het belangrijkste. We drinken hier overigens ons eerste glas sake. Een prima drankje naar mijn idee. Zacht van smaak maar tegelijk proef je duidelijk de alcohol (geen idee welke sake dit precies was, maar dit zit blijkbaar tussen de 15 en 20%). Prima te doen. We lopen rustig terug naar het hotel met een pitstop bij de supermarkt om de voorraad wat aan te sterken.