Dag #20

6 augustus 2016 - Hiroshima, Japan

Het grote nadeel van een Capsule hotel is dat je met heel veel anderen in dezelfde ruimte slaapt. En dat is zeker een nadeel als iedereen eerder opstaat dan jij, omdat jij dan weer wakker wordt van al dat lawaai. Een ander nadeel = dunne matrassen bovenop een houten plaat. Dat is waar je op slaapt. Net genoeg om een oogje dicht te doen vond ik, al heeft Maik erg slecht geslapen op die bodem. We glijden pas laat uit onze capsule, lees = iets na 10'en, en beginnen de dag met een korte douche. Een Capsule hotel heeft uiteraard alleen een grote douche zoals de Japanners die gewent zijn = meerdere douchekoppen aan de muur met onder elke douchekop een krukje om op te zitten. Douchen doen ze daar zittend en gezamenlijk. Aangezien het al wat later op de ochtend is vinden wij maar 1 andere sterveling in de douche, dus gelukkig kunnen wij in alle rust douchen.

Nadat wij onze spullen hebben gepakt en zijn uitgecheckt vervolgen wij onze reis. We stappen op het station op en trein richting Himeji. Onze eindbestemming van de dag is Hiroshima (uitspraak = Hirosj-hima), maar onderweg willen wij eerst nog langs het Himeji kasteel. Het is even zoeken, maar uiteindelijk vinden wij een trein die naar Himeji reist. Op het station van Himeji zelf is het een grote gok. Vinden wij lockers om onze backpacks in te bewaren? Zo niet dan zouden wij linea recta doorgaan richting Hiroshima. Gelukkig vinden wij, na even zoeken, twee lockers die groot genoeg zijn. Gelukkig is het station groot en zijn er meerdere locaties met lockers.

Het kasteel van Himeji is één van de twaalf overgebleven kastelen die nog volledig authentiek is (op wat restoratiewerk na). Verder is het kasteel van Himeji volledig wit en had het een belangrijke grens locatie tussen West en Oost Japan. Erg indrukwekkend om te zien i.i.g. Vanwege de hitte (het is weer 35 graden, maar nu zonder wolken) focussen wij ons op het kasteel zelf en minder op de tuinen en de paden eromheen. Zodra wij alles gezien hebben halen wij nog even een ijsje en een nieuw twee liter pak water bij de lokale supermarkt alvorens wij onze spullen weer ophalen bij het station. Volgende halte = Hiroshima. Maar dan nu met de Shinkansen.

De Shinkansen blijft een genot om in te rijden. Helaas moesten wij drie kwartier wachten (in het weekend rijden ze blijkbaar minder vaak), maar het lukte ons wel om stoelen te reserveren bij de ticket balie. Tijdens het rijden voelt de Shinkansen minder als een trein en meer als een achtbaan. In plaats van dat de trein een bocht maakt zoals bij ons kantelt het voertuig iets, net als in een achtbaan. En het uitzicht blijft elke keer weer gaaf. Helaas zit je veel in tunnels onder bergen door te rijden, maar het uitzicht buiten de tunnels blijkt magnifiek.

Eenmaal in Hiroshima aangekomen pakken wij de stadstram richting ons hotel. Dit keer verblijven wij in een dormitory, alleen dan wel eentje waarbij ieder zijn eigen gescheiden kamer heeft. De twee badkamers en het toilet deel je met 7 anderen. Ook hier lijkt het bed aan de harde kant, maar dat weten we morgen pas zeker. Nadat wij onze spullen hebben gedumpt, en Maik nog even een douche heeft genomen, vertrekken wij richting de stad. Na een tijdje gezocht te hebben kiezen wij voor makkelijk = Mos Burger. Niet voor de smaak of omdat wij het missen, maar puur omdat het makkelijker is dan al die Japanse tentjes af te gaan op zoek naar iets lekkers wat ook betaalbaar is (en waar ze het liefst ook een Engels menu hebben). Het is ondertussen alweer laat geworden, dus kort daarna lopen we terug naar het hotel. Eenmaal terug komen wij er achter dat er slechts 1 ander persoon op de dormitory zit (voorlopig). We zullen dus niet hoeven te vechten om de badkamers. Wel zo fijn...