Dag #9

26 juli 2016 - Kyoto, Japan

De dag begint goed. Regen, regen, regen. Whooptiedoe. Het lijkt in eerste instantie een zelfde dag te worden als vorige week in Tokyo, al blijkt achteraf gelukkig dat het vaker droog dan regenachtig is. Gelukkig is het wel zo'n 25-27 graden, dus een prima temperatuurtje om rond te lopen.

Het huidige hotel is inclusief een gratis ontbijt met een broodje en een drankje. De ruimte is echter heel klein en wij verwachten niet veel van het ontbijt. Mede ook omdat wij wat laat opstaan (het ontbijt is tot uiterlijk 10 uur) en wij beiden eerst willen douchen slaan wij het ontbijt in het hotel over, of in ieder geval voor vandaag. In plaats daarvan halen wij wat (zoete) broodjes bij een lokale supermarkt een stukje verder op de hoek.

Met de broodjes gefixed lopen wij eerst naar het Nijo kasteel. Wij hebben voor vandaag besloten, i.v.m. het weer, om de items op onze lijst te bezoeken die niet al te ver weg zijn. Helaas worden wij geconfronteerd met een groot bord waarop staat dat het kasteel dicht is. Helaas. Misschien dat ze met werkzaamheden bezig zijn aangezien de ingangspoort in de steigers staat (al staat er niks over vermeld online).

Dan maar de volgende stop. We lopen door naar het Kyoto International Manga Museum even verderop. Zoals je misschien al hebt gelezen in eerdere reisverhalen hebben Maik en ik iets met Manga en Anime. Dit museum is voor ons dan ook erg gaaf om te bezoeken. Het museum is zeer casual in de zin dat het museum a bibliotheek bevat met daarin alle verzamelde manga. Deze zijn vrij om te pakken en te lezen in de stoelen of zitzakken die her en der verspreid zijn of in aparte lees- / loungeruimtes staan. Helaas is het merendeel in het Japans, maar alsnog zijn er een interessante exhibities te vinden in het museum Genoeg te zien en te lezen om een uurtje of twee zoet te zijn.

Aangezien het Nijo kasteel het niet wordt vandaag hebben wij ruimte over voor iets anders. We besluiten om richting het oosten te gaan naar het Nanzen-ji tempel complex. Dit is een boeddhistisch tempel complex wat niet hoog op de lijst staat maar wel redelijk in de buurt zit. Een korte metro rit brengt ons vlak bij de ingang. Het openbaar vervoer in Kyoto is overigens heel anders dan dat in Tokyo. Met de metro in Tokyo kom je vrijwel overal. In Kyoto zijn er slechts 2 metro lijnen die in een + door de stad gaan. Met merendeel van de stad kan je echter bereiken met bussen.

Het tempel complex is vrij indrukwekkend, vooral omdat het terrein zo groot is en er zo veel tempels in staan. Wat hier goed opvalt is dat Kyoto veel authentieker is dan bijvoorbeeld Tokyo. Rondom de bebouwing, die vooral bestaat uit laagbouw, zijn overal bossen, heuvels en bergen te vinden. In ieder geval hier, richting de rand van de stad. Nadat wij het complex hebben doorlopen komen wij achter een klein trappetje wat omhoog het bos in leidt. Wij volgen het pad om te zien of er meer te beleven valt en na een fikse klim van zo'n 20 minuten komen wij bij een pilaar die de routes om ons heen aangeeft. Wat blijkt: er zijn hiking paden in dit gebied. We besluiten om weer bergafwaarts te gaan, maar dan wel via een ander pad. Op deze manier komen wij uit bij een andere tempel die helemaal uitgestorven is, lees: geen toeristen en een in slaap gevallen informatie desk medewerker. Een typisch 'off the beaten path' plekje wat heel natuurgetrouw aanvoelt, zo half overwoekert en in harmony met de omgeving. Vanaf hier is het nog een kleine wandeling langs nauwe paden terug naar de metro.

Via het hotel, voor een korte douche, bewegen wij ons richting een tentje om iets te eten. Dit keer gaan wij voor Tsukemen. Eigenlijk hetzelfde als ramen alleen dan met de (koude) noodles los geserveerd i.p.v. in de kom met de soep. Wat lastiger om te eten, maar zeker niet verkeerd. We hadden allebei dubbele toppings gekozen, maar al gauw blijkt dat we het allebei toch net niet op krijgen. In ieder geval had het prima gesmaakt. Na een korte wandeling door de stad, we moesten nog even een paar zombies afknallen in de lokale arcade, gaan we weer terug richting ons hotel voor de volgende dag.

1. Rita:
    26 juli 2016
    Hoi kerels, Gisteren was ik op internet al een beetje gaan zoeken hoe Kyoto er ongeveer uitziet. Ik krijg hier echt een "Japan" gevoel bij.....(hoe dat dan ook kan zijn). Al die tempels en zo lijken me bijzonder interessant. Ook heb ik weer erg genoten van jullie verslag. Ik kijk er elke dag naar uit!
    Nog veel plezier.
    Rita